Symfoniorkesteret
Solist

Tristan David Safir Brandanger (født 21. juli 2008) har spilt klarinett i åtte år og er medlem av Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester. Han har også deltatt i talentprogrammet Griegakademiets Unge Talenter.
Musikk har vært en stor del av livet hans siden tidlig alder, og det første instrumentet han begynte på var trommesett som sjuåring. Ved siden av klarinetten har han også vært innom kontrabass, fagott og dirigering.
Tristan er også aktiv som vokalist, og har blant annet medvirket i La Traviata tidligere i år. Han trives både som orkestermusiker, solist og sanger.
I år er hans fjerde år på Halsnøy.
Tristan skal fremføre I. Allegro - Konzert für Klarinette (nr. 2) op. 5 av Bernhard Henrik Crusell.
Solist

Benjamin Winter (f. 2009) begynte å spille kornett som femåring og startet i korps da han var seks år gammel. Som solist har han oppnådd en rekke første- og andreplasser i solistkonkurransene Hordablæsten og Fanafestivalen. I 2026 vant han dessuten solistprisen under Europamesterskapet for skolekorps i Linz i Østerrike. Han har også opptrådt som solist med elitekorpsene Manger Musikklag og Eikanger-Bjørsvik Musikklag, og i august 2026 er han solist med Sjøforsvarets musikkorps.
Han var tidligere guttesopran og har hatt roller i operaer som Werther og Tryllefløyten, samt sunget hovedrollen i juleoperaen Amahl og de tre vise menn med Bergen Nasjonale Opera.
Til daglig spiller Benjamin i Smørås Skolemusikk, Eikanger-Bjørsvik Musikklag og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester.
Benjamin skal fremføre Trumpet Concerto in E-Flat Major, Hob. VIIe:1: I. Allegro av Joseph Haydn.
Konsertmester

Lillia Liu kommer fra Bergen og har spilt fiolin i snart 12 år. Hun går på musikklinjen ved Langhaugen VGS. Til vanlig spiller hun i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, og er elev ved Unge Talenter Vestland i samarbeid med Barratt Due. Siden 2025 har hun deltatt i UngFilharmoni.
Lillia har vært konsertmester på Halsnøy Sommersymfoni siden 2024, og konsertmester og gruppeleder i VENUS siden 2023.
Strykeorkesteret
Solist

Iris Aurora Søtvik Seime (f. 2012) begynte å spille fiolin hos Sigrid Rognaldsen da hun var 7 år gammel og har de siste årene gått hos Per Gisle Haagenrud.
Musikken har alltid hatt en viktig plass i livet hennes, og hun viste stor musikalsk nysgjerrighet og interesse for den klassiske musikken allerede i svært ung alder.
Hun har spilt i Nesttun Unge Strykere helt siden hun først begynte å få fiolinundervisning, og de siste årene har hun også vært med i Vestnorsk ungdomssymfoni (Venus). Til høsten skal hun begynne i fordypningsprogrammet ved Bergen kulturskole.
Dette er hennes fjerde år på Halsnøy sommersymfoni, og hun har tidligere også deltatt flere ganger på blant annet Sommerstryk og andre kurs. Hun gleder seg til å være solist med strykeorkesteret denne sommeren!
Iris Aurora skal fremføre Praeludium und Allegro av Fritz Kreisler.
Solister

Liam Mandozzi-Jeansson er 10 år gammel. Han begynte å spille cello da har var fire år gammel. Det var i koronatiden, så de første spilletimene med Kristin Værholm var på video. Han spiller i Regnbuen Barne- og Ungdomsorkester og i Bergen celloforening. Liam har stor glede av å spille kammermusikk, og i det siste også bassgitar på skolen. Utenom musikken er han glad i å spille sjakk og fotball, bygge lego, kunst & håndverk og lesing. Når han blir stor vil han bli pilot, i hvert fall som hobby. Han elsker sjokolade, is, pizza, sushi, pasta og parmigiana.
Leia Mandozzi-Jeansson er 13 år gammel. Hun begynte å spille tverrfløyte da hun var seks år, og var med i skolekorps i tre år. Etter mye masing fikk hun endelig begynne å spille fiolin når hun var åtte år. De siste årene har hun spilt på Bergen kulturskole med My Steinum og er med i fordypningsprogrammet. Hun spiller i Regnbuen Barne- og Ungdomsorkesteret, og er spesielt glad i å dra på turné. Utenom musikken har Leia blant annet gått på dans, gymnastikk, og musikal. Hun har også drevet med teater siden hun var fire år. Hun er glad i farger, dyr, baking, smoothie, hekling, og alt som er kreativt. Når hun blir stor, vil hun bli skuespiller da hun elsker å stå på scenen.
Liam og Leia gleder seg masse til å spille som solister i Grieghallen! De skal fremføre Hofmann sin dobbelkonsert i G-dur.
Tidligere solister
2025
Symfoniorkerster
Charlotte Leathem, cello – Édouard Lalo: Cellokonsert i d-moll, 1. sats
Håvard Breistein, valthorn – Reinhold Glière: Konsert for horn og orkester, 1. sats
Strykeorkester
Håkon Motys, cello – Joseph Haydn, Cellokonsert nr. 1 i C-dur, Hob. VIIb:1
2024
Henning Felde Haldorsen, fiolin – Wolfgang Amadeus Mozart: Fiolinkonsert nr. 5 i A-dur, 1. sats
Lisa Motys, bratsj – Franz Anton Hoffmeister: Bratsjkonsert i D-dur, 1. sats
Viviana Antonia Ilea, obo – Joseph Haydn: Obokonsert i C-dur, 1. sats
2023
Siri Solveig Yi Standnes, fiolin – Felix Mendelssohn: Fiolinkonsert i e-moll, 1. sats
Johanne Leathem, bratsj – William Walton: Bratsjkonsert, 1. sats